Unelmana yhteinen kotimainen mainosalusta – lähdetkö mukaan?
Kaksitoista vuotta sitten tuli sosiaalinen media. Ryhdyttiin keräämään erilaista käyttäytymis- ja asiakasdataa keksien kautta. Pikkuhiljaa kerättyä dataa sovellettiin ja hyödynnettiin päätöksenteossa yrityksissä. Tällä hetkellä yritysten neukkareissa puhutaan tekoälystä ja alustoista. Uudet markkinointia ja kuluttajakäyttäytymistä mullistavat trendit rantautuvat maailmalta ensin laineiden muodossa Suomen rannikoille, josta ne vahvistuvat isommiksi aalloiksi kohti manner-Suomea.
Väitän, että kotimaista medialiiketoimintaa määrittelevät vuosikymmenten aikana juurtuneet tavat toimia. Mediaostamisessa suurin kehityksen muutos on ollut ohjelmallisen ostamisen yleistyminen. Mutta ohjelmallisen ostamisenkin käytössä olevat teknologiat tulevat kaikki pääsääntöisesti kansainvälisiltä markkinoilta ja olemme enemmän tai vähemmän näiden kansainvälisten toimijoiden armoilla myös kotimaisen medialiiketoiminnan kehityksen osalta.
Kun katsoo miten suomalaisten mainostajien mainospanostukset jakaantuvat, niin isossa kuvassa raha jaetaan kansainvälisille alustoille Googlen ja Facebookin suuntaan sekä isoille suomalaisille mediataloille. Kansainvälisten alustatalouden toimijoiden ensisijainen katse ei vain ole Suomen markkinan hyvinvoinnissa ja vaan omien asemien kasvattamisessa.
Miten pienemmät kotimaiset mediatalot vastaavat tähän kehityksen suuntaan? Valitettavasti emme tee juuri mitään, vaan jäämme odottelemaan mitä isommat pelurit tekevät tai sitten kehitämme omissa pöydissä omia asioitamme. Isommassa kuvassa tästä ei ole apua.
Miksi kotimaiset mediat eivät verkostoidu ja ryhdy kehittämään uusia palveluita ja alustoja yhdessä? Valitettavan usein edelleen katsotaan maailmaa vanhojen lasien ja omien jo rehevöityneiden reviirien läpi. Kaikki puhuvat ja kirjoittavat nykyään alustoista.
Mutta mitä se alusta pohjimmiltaan on? Alusta on keino jakaa ja myydä. Alusta on moderoitu uuden ajan verkkokauppa!
Alusta ei ole mitään ilman sisältöä, vain pelkkä kananmunankuori. Se tarvitsee sisuksensa, keltuaisen ja valkuaisen. Entä mitä suomalaisella medialla on tarjottavaa? Juuri kiinnostavia sisältöjä sekä todella paljon käyttökelpoista ja kaupallistettavaa toisen osapuolen dataa. Mielestäni kotimaisella sisällöllä on todella paljon annettavaa markkinaan ja kotimaisen sisällön ”uusi tuleminen” pitäisikin aloittaa heti.
Nostemediassa olemme tehneet ensimmäisestä päivästä lähtien yhteistyötä kotimaisten medioiden kanssa. Tällä hetkellä meillä on 80 kotimaista riippumatonta mediaa kumppanina. Katseemme on vahvasti mediaympäristön merkityksellisyydessä sekä siinä, miten pystymme vielä nykyistäkin tuloksellisemmin kontekstin, datan sekä pitkäaikaisen tarinan kautta tarjoamaan kilpailuetua mainostajakumppaneille.
Mielestäni tässä olisi myös vielä laajemman kotimaisen yhteistyön paikka. Useiden kotimaisten toimijoiden yhteinen alusta, jossa on dataa ja sisältöjä. Jaetaan ja myydään. Yhteisen ansaintamallin osaamme varmasti kyllä rakentaa yhdessä. Olisiko mielestäsi tällainen kehityskaari paikallaan?
Tähän me Nostemediassa ainakin vahvasti uskomme.
Millaisia ajatuksia heräsi? Tavataan ja jutellaan lisää!