Taktinen digimainonta vaatii rinnalleen tunnetta ja tarinaa

Taktinen digimainonta vaatii rinnalleen tunnetta ja tarinaa

Yritysten markkinointi on viimeisten vuosien aikana muuttunut yhä enemmän numeroiden ja reaaliaikaisen datan kautta ohjatuksi ja mitatuksi. Markkinointipäättäjältä odotetaan markkinointiteknologioiden ja eri alustojen ymmärrystä sekä Exelin laskukaavojen pyörittämistä. On jopa veistelty, että viimein tiedetään kumpi puoli mainonnasta menee hukkaan ja pystytään keskittymään vain siihen tuottavampaan puoleen, etenkin digimainonnassa. 

On pelkästään positiivista, että digimainonnassa viestejä voidaan kohdentaa juuri oikeille kontakteille ja oikeisiin hetkiin ja saada näin todennetusti aktivointia ja kauppaa aikaiseksi. Nähdään nopeasti mainospanostusten tuottosuhteet ja voidaan optimoida ja räätälöidä yhä kohdennetumpia viestejä. Tehdään vahvasti taktista digimainontaa ja vieläpä kustannustehokkaasti. 

Väitän, että kaikista seurannoista, datasta ja optimoinneista huolimatta, meillä on edelleen haaste markkinoinnissa. On nimittäin asioita, mitä koneet ja keksit eivät meistä pysty mittaamaan. Ne ovat meidän tunteet ja intuitiot, jotka saavat meidät sitoutumaan ja luottamaan yrityksiin. 

Olen erityisen huolissani siitä, että pidempiaikaista brändimainontaa digitaalisessa ympäristössä ei juuri näe.Tunteisiin ja sydämiin vaikutetaan kuvin, tarinoin sekä viestimällä yrityksen arvoja, joihin pystyy samaistumaan ja jotka pystyy allekirjoittamaan. 

“En haluaisi ajatella, että syy brändimainonnan puuttumiseen digiympäristöistä on se, että emme jaksa pitkäjänteisesti keskittyä rakentamaan brändiä, kun nopeita taktisia voittoja on jatkuvasti saatavilla.”

Jos yritys on useita vuosia rakentanut menestyksekkäästi luottamus- ja tunnesuhdettaan asiakkaisiin mielikuvamainonnalla televisiossa, ulkomainonnassa, radiossa ja printissä, niin mihin ajatukseen pohjautuen digitaalisessa ympäristössä mielikuvia ja tunnesiteitä ei enää tarvitse vahvistaa? 

Keskittymällä vain taktisiin tarjousviesteihin ostopäätösprosessin loppupäässä, yritys saattaa rapauttaa asemansa asiakkaansa mielessä sekä sydämessä ja ajautua näin pahaan hintakilpailusotaan markkinoilla. Tätä tilannetta ei ihan hetkessä korjata parilla brändimainoskampanjalla. 

En näe, että kyse on joko-tai -asetelmasta brändin rakentamisen ja taktisen mainonnan välillä vaan ymmärryksestä tehdä molempia rinnakkain dataa ja asiakasymmärrystä hyödyntäen. Yhdenmukaisuus ja pitkäjänteisyys ovat niitä avainasioita matkalla asiakkaiden sydämiin ja myös brändimielikuvien ja -tuntemusten kehitystä voidaan tutkia ja tukea datalla.