Rakkaudesta lajiin, verkossa eletään ja hengitetään lätkää

Nostemediassa eletään ja hengitetään useitakin urheiluverkkomedioita ja fanituskulttuuria. Alla muutamia poimintoja ja havaintoja siitä, mitä penkkiurheilijan sielunelämässä tapahtuu, niin verkossa kuin verkon ulkopuolellakin.

Harvemmin missään koetaan niin suuria tunteiden vuoristoratoja, kun kannustettaessa kotisohvalta suomalaisia urheilusankareita. Penkkiurheilu yhdistää ja saa suomalaisen vaihtamaan ja jakamaan ajatuksia ventovieraidenkin kanssa.

Internet on avannut oman ulottuvuuden urheilufaneille

Internet on antanut ihan oman ulottuvuuden urheilufaneille löytää kaltaisensa. Se on avannut ikkunan urheiluseurojen sekä urheilijoiden arkeen. Kun intohimoisesti ja innostuneesti seuraa jotain lajia, niin syntyy järjetön tiedonjano ja -tarve saada tietää lisää ja vielä enemmän yksityiskohtia. Tämä ilmiö on selvästi nähtävissä myös urheiluseurojen verkkosivuilla sekä -keskustelupalstoilla. Monista urheiluseurojen superfaneista on itsestään syntynyt tunnettuja hahmoja ja legendoja, joita tullaan tapaamaan otteluihin.

Merkittävä osa penkkiurheilua on mielipiteiden ja ajatusten vaihtaminen. Netissä on helppo osallistua keskusteluun, mutta myös tuntea olevansa osa keskustelua. Verkon uutisoivat osuudet ja keskusteluryhmät ovat penkkiurheilun suola, paikka missä samanhenkiset kohtaavat ja saavat yhdessä luotua sisältöä innostuneelta asiantuntijalta toiselle. Välillä spekuloinnit täyttävät keskustelupalstojen ilmatilan, esimerkiksi pelaajat, jotka tulevat vaihtamaan seuraa seuraavalle pelikaudelle, ovat hyvin tarkalla “hitratella” selvillä jo alkukesästä. Vahvaa vertaiskeskustelua parhaimmillaan.

Liigan Playoffsit käynnissä

Tunnelma on taas tiivistynyt olohuoneissa, kun Liigan Playoffsit starttasivat lauantaina 16.3. Lätkässä toteutuu vahvasti heimokulttuuri ja hengenheimolaisuus. Yhteenkuuluvaisuuden tunne starttaa jo seuratasolla, missä syntyy omia pieniä heimoja ja kollektiiveja. Verkko mahdollistaa penkkiurheilijalle reaaliaikaisen näkymän ja tuntuman seurojen pukukoppielämään. Liiga.fi-sivustolla vierailee aktiivisimpien pelikuukausien peli-iltoina jopa 80 000 penkkiurheilijaa tunnissa ja 350 000 lätkäfania viikossa.

Urheiluverkkomedioihin sitoutuminen on vahvaa ja tunnetilat vaihtelevat myös laidasta laitaan illan pelitilanteiden mukaisesti. Mainostajana urheiluverkkomedioissa on hyvä muistaa ja huomioida tunnetilojen lisäksi reaaliaikaiset hetket ja viestit, joita voidaan personoida esimerkiksi eri pelitilanteisiin sopiviksi.

Mitä mainostajan sitten kannattaisi muistaa ja huomioida urheilumedioissa mainostaessaan?

Mieti ainakin seuraavia asioita:

  1. Miten voisit sammuttaa urheilufanien tiedonjanoa?
  2. Miten mainostajana voisit ruokkia urheilutietäjien itsetuntoa?
  3. Pystytkö tarjoamaan jotain vain yksinoikeudella tarkoitettua sisältöä tai palvelua urheilufaneille?
  4. Miten huomioit kontekstin ja hetket penkkiurheilijan valtakunnassa eli missä tilanteissa viestisi ja brändisi kohdataan?
  5. Miten huomioit urheiluverkkomedioiden keskustelupalstat, jotka ovat paljon hektisempiä ympäristöjä kuin uutis- ja viihdemediat?