Miten mediakäyttäytyminen on muuttunut digitaalisissa medioissa?

Nyt kun uusi erilainen arkemme on kestänyt reilun kuukauden ajan, on mahdollista katsoa miten mediakäyttäytyminen on muuttunut digitaalisissa medioissa.

Nostemedialla on hyvä näköalapaikka seurata medioiden kautta, miten etäily, matkustusrajoitteet ja muut muutokset arkeen ovat vaikuttaneet tähän mennessä.

Esimerkiksi Criteo raportoi USA:ssa huomattavaa kasvua elektroniikkaan ja lemmikkeihin liittyvissä verkkokaupoissa, lisäksi ruokaostosten kotiinkuljetus tuplaantui maaliskuun aikana. Samanlaisia lukuja on kotimaastakin, mutta toki olisi kiva päästä näkemään niitä isommassakin mittakaavassa. 

Mediakäyttäytymisessä on helposti nähtävissä se, että ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona. 

Harrastuksien ja urheilutapahtumien puute näkyy suurempana kotona vietettynä aikana. Päätelaitteissa ei näy suurta heiluntaa, tilanne on edelleen sama kuin ennen: kotona käytetyin laite on mobiililaite.  

Matkailun osalta kävijämäärien lasku on ollut merkittävä, sitä mukaan kun rajoitteita tuli, kävijämäärät laskivat sivustoilla. Matkojen suunnittelu on käynyt mahdottomaksi tällä hetkellä, ei ole äkkilähtöjä tai muita mahdollisuuksia varata matkoja. 

“Normaalin” arjen aikana sunnuntait olivat päiviä jolloin sivustoilla oli eniten kävijöitä, mutta nyt taitaa olla viikonpäivät sumentuneet siten, että suuria eroja päivien välillä ei ole havaittavissa. Tämän lisäksi fokus on kääntynyt sisällöissä kotimaahan, esimerkiksi Kerran Elämässä sivustolla on ollut nousua liikenteessä verraten viime vuoden vastaavaan aikaan.

Toivotaan että yhteiskunnassa saadaan vähennettyä rajoituksia, niin kotimaan matkailulla tulee olemaan hyvä vuosi. 

Urheilun seuraaminen on kokenut luonnollisen kolauksen kun urheilusarjat ovat tauolla.  Parhaimmat toimittajat ovat kuitenkin saaneet kävijämäärät jopa nousuun, kuten esimerkiksi Jatkoaika jossa on ollut kävijöitä enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Siirtoikkunat, joukkueiden rakennus ja muut aiheet kuitenkin kiinnostavat  ja ehkä ne kevyempinäkin aiheina toimivat vastapainona negatiiviselle uutisoinnille. Keskustelupalstat myös vetävät kävijöitä ja monesti sieltä löytyykin se hardcore-seuraaja, joka haluaa keskustella aiheista myös laajemmin lajin ja joukkueen ympärillä, suurella sydämellä.  

Sisustukseen ja kotiin liittyvät käynnit ovat kasvaneet yli 30%, lisäksi medioissa selvästi aihevalinnat liittyvät kotona vietettyyn aikaan, esimerkiksi Casablogien vuoden luetuimmaksi postauksesi (isolla erolla) nousi kuun vaihteessa postaus Eteisen sisustuksesta

Myös esimerkiksi  Suomela.fi ja Styleroom.fi kävijämäärät ovat reippaassa kasvussa. Kasvua tosin selittää myös kevät ja ihmisten into pihojen ja mökkien laittamiseen. 

Viihde ja lifestyle sivustoilla mm. Stara.fi ja Hidasta Elämää on raportoinut hyvää kasvua kävijämäärissä, ruoka ja reseptiikka on kasvanut hyvän määrän, sekä lemmikkieläimet ovat mielessä (mm. Kuono.fi:ssä on kasvanut kävijämäärät yli 60%). 

 

Nyt olisikin oiva aika mainostajilla tuoda uusia tuotteita markkinoille, sillä ihmiset etsivät uusia ideoita aktiivisesti!

Nostemedia seuraa aktiivisesti tilannetta poikkeusaikana, pyrimme viestimään mainostajille muutoksista. Moni onkin jo osannut kääntää tilanteen voitoksi, tilanteeseen sopivilla viesteillään ja aktivoinneilla.

Millaisia ajatuksia heräsi? Tavataan ja jutellaan lisää! 

Antti, 050 537 2305, antti@nostemedia