Vaikka vielä näin huhtikuun puolessa välissä rapsutellaan jäätä autojen ikkunoista, niin kesä on pian täällä. Nostemediassa halusimme selvittää tarkemmin, mikä vaikutus kesällä on suomalaisten ostokäyttäytymiseen. Selvitystä varten pyysimme medioiltamme kesätrendejä ja keräsimme valmiista tutkimuksista tärppejä kesän mainonnan suunnitteluun.
Kesällä ollaan elämyshakuisempia ja tehdään heräteostoksia
Vuoden 2018 Suomalaisen työn liiton juhannustutkimuksen mukaan suomalaisista reilu puolet kertoo käyttäytyvänsä kesällä spontaanimmin kuin yleensä. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kesällä ollaan valmiimpia hölläämään kukkaronnyörejä ja kuluttamaan normaalia enemmän. Kesäaikaan esimerkiksi miehet ovat elämyshakuisempia ja naiset tekevät puolestaan enemmän heräteostoksia.
Kesällä suomalaiset siirtyvät kesämökkimoodiin. Kesällä ruokaillaan enemmän ulkona ja syödään vähän kevyemmin kuin yleensä, jolloin erityisesti kasvisten käyttö lisääntyy. Myös mansikoita sekä jäätelöä syödään tavallista enemmän ja alkoholin kulutus kasvaa merkittävästi. Juhannuksena käytetään rahaa ruokiin, juomiin, grillihiiliin, kaasupulloihin sekä muuhun ulkoilmaelämää helpottavaan – satoi sitä räntää tai paistoi.
Verkko-ostamisessa kesälomat vaikuttavat hieman verkkokauppojen normaaleihin ostorytmeihin (Paytrail maksututkimus 2017). Viikonloppuisin ostaminen hiljenee jo perjantaista, kun normaalisti ostoksia tehdään vähemmän lauantain ja sunnuntain aikana. Maanantai on kesälläkin viikon vilkkain päivä. Ostovolyymissa on kaksi selvää piikkiä: arkiaamut klo 10-11 sekä illat klo 21-22.
Matkailussa trendaavat nyt Montenegro, Slovania ja Albania
Suomalaiset suuntaavat kesällä yleisimmin Viroon tai Norjaan. Tulevan kesän lomakohteista Euroopassa nousevia ovat Montenegro, Slovenia sekä Albania. Vaihtelua ja eksotiikkaa kesän matkakohteisiin saa matkustamalla esimerkiksi Valko-Venäjälle, jonne ei tarvitse enää viisumia tai laivamatkalla Pietariin tai Viipuriin. Myös Lofootit houkuttelevat kauneudellaan. (Lähde: Kerranelämässä Antti Helin & Ville Palonen)
Läsnäoloa ja pieniä nautintoja
Tulevana kesänä pyritään panostamaan parisuhteissa ennen kaikkea yhteyteen. Sen sijaan että hössötetään valtavasti täydellisen loman rakentamista, pyritäänkin rakentamaan yhteys omaan kumppaniin. Viime vuoden lämmin kesä sai ihmiset nauttimaan ihan tavallisista asioista ja olemisesta.Odotettavissa onkin, että ihmiset panostavat arjen pieniin nautintoihin suurten ja kalliiden suunnitelmien sijaan. Lyhytkin pysähtyminen on suurempi elämys kuin sitku-elämässä tapahtuva kaukomatka.
Aamujooga omalla pihalla tai lähipuistossa, hyvin valittu kahvi, äänikirja työmatkalla auringossa. Elämän kesä on täynnä intensiivisen ihania hetkiä ihan tavallisena päivänä tutussa ympäristössä, kun niiden äärelle pysähtyy. Viime vuoden lämmin kesä sai ihmiset nauttimaan ihan tavallisista asioista ja olemisesta.
Metsä on suomalaisille kuin toinen koti. Maailmalla metsä on noussut myös suureksi trendiksi. Moni elää kiireistä ja stressaavaa elämää, joten metsän stressiä lievittävät vaikutukset ovat paikallaan – joillekin jopa luksusta. Vihreyttä halutaan tuoda enemmän kodin sisäpuolellekin: huonekasvit ovat suuri trendi.
Omalla pihalla hyötykasvien ja kukkien kasvun seuraaminen on myös ihmisille pienimuotoinen paluu juurille. Luonnon syklit ja kasvuvoima saavat ihmisen tuntevan olevansa turvassa kaiken hullunmyllyn keskellä. Ei tarvitse lentää kauas, lähellä on kokonainen elämysmaailma. (Lähde: Hidastaelamaa.fi Sanna Wikström)
Kesä kasvattaa selvästi ulkoilmaelämään liittyviä hakuja
Kesällä haetaan aktiivisesta muun muassa seuraavia kesätuotteita:
- Reissuun: uimapuvut, lenkkarit, juoksukengät, sandaalit, vaelluskengät ja aurinkolasit
- Kotipihalle: uima-altaat, ruohonleikkurit, ruohotrimmerit, ja painepesurit
- Mökille: SUP-laudat, veneily, paljut, grillit ja teltat
- Helteellä: pakastimet, tuulettimet, ilmastointilaitteet ja jääkaapit (Lähde: Vertaa.fi)
Mitä ajatuksia kirjoitus herätti? Haluatko Nostemedian Kesätrendit -raportin sähköpostiisi? Ota yhteyttä!
Heidi Hurskainen, 040 359 2328, heidi@nostemedia.fi