Vastuullinen vaikuttaja
Vaikuttaja turvaa omaa uskottavuuttaan seuraajiensa silmissä huolehtimalla siitä, että mainonta on läpinäkyvää ja selkeästi merkittyä.
Ammattimainen vaikuttaja on kuluttajansuojalain perusteella vastuussa kaupallisesta yhteistyöstä kertomisesta, samoin kuin vaikuttajamarkkinointia hyödyntävä yritys.
Vastuullinen & ammattimainen vaikuttajamarkkinointi
Alta löydät hyödyllisiä ohjeita ja linkkejä vaikuttajamarkkinoinnin tekemiseen. Mitä selkeämmin kaupalliset yhteistyösisällöt on merkitty, sitä paremmin ne otetaan myös kuluttajien keskuudessa vastaan.
Kuluttaja-asiamies on laatinut yhdessä alan kanssa merkitsemisestä linjauksen. Myös IAB:n ohjeistuksia on hyvä käydä läpi, ne pohjaavat useisiin lähteisiin, mutta kuluttajansuojalaki ja viranomaisen linjaukset, joiden tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten käytäntöön soveltamisesta, ovat ensisijaisia suhteessa alan itsesääntelyohjeisiin.
Laki menee aina itsesäätelyn edelle.
IAB Vaikuttajamarkkinoinnin opas
Kilpailu – ja kuluttajavirasto
Tietosuojaseloste
Selosteen avulla ihminen, jonka henkilötietoja käsitellään, ymmärtää käsittelyä, pystyy seuraamaan toimiiko organisaatio lupauksiensa mukaisesti ja saa oikeuksia vaikuttaa . EU:n yleinen tietosuoja-asetus velvoittaa organisaatiota tiedottamaan avoimesti tehdystä henkilötietojen käsittelystä – tietosuojaseloste on yksi osa tätä.
lähde: https://akatemia.digiturvamalli.fi/tietosuojaseloste
- Etsi aihepiirit ja avainsanat, joista lukijat ovat kiinnostuneita
- Hyödynnä keräämiäsi avainsanoja
- Luo ostajapersoonia
- Suosi pitkiä blogikirjoituksia (minimissään 500 merkkiä, mielellään yli 1200 merkkiä)
- Kasvata sivun latausnopeutta
- Optimoi kuvat
- Houkuttele kävijät pysymään sisältöjesi parissa (Kuvat, videot, iskevä teksti heti alussa, väliotsikointi)
- Vähennä välitöntä poistumisprosenttia eli bounce ratea. (Esim. hyödynnä pop-up-ikkunoita, jotka ponnahtavat esiin silloin, kun lukija on lähdössä pois blogista. Pop-upeissa voit tarjota lukijalle jotain kiinnostavaa, esim. tarjous, opas.)
- Paranna sisältöjesi klikkausprosenttia hakutulossivulla
- Optimoi URL-osoitteet
- Hyödynnä Skyscraper-tekniikkaa
- Auta sisältöjäsi leviämään
- Kerää paluulinkkejä
- Kirjoita vierasbloggaus
- Jaa sisältöjäsi aktiivisesti somessa
- Optimoi sisältösi äänihakuja varten
- Päivitä vanhoja blogipostauksia
Lähde: Liana Technologies
- Mainos, yritys XX” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen XX kanssa” -merkintä tulee olla ensimmäinen asia blogipostauksessa heti otsikon jälkeen, ennen kuvia tai muuta tekstiä. Merkintä tulee olla tekstiä, ei kuva, logo tai muu vastaava.
- Mainos- tai yhteistyömerkinnän tulee erottua selkeästi muusta julkaisusisällöstä fonttivalinnalla, kirjasinlajilla, fonttikoolla ja värillä. Merkinnän kannattaa olla isompaa fonttikokoa kuin muu blogiteksti ja taustasta erottuvaa väriä.
Lähde: IAB Vaikuttajamarkkinoinin opas
Katso myös: Blogietiikkaa
Miksi mainostaja valitsee uutiskirjeen?
★ Nopeus
★ Alhaiset kustannukset
★ Henkilökohtainen
★ Arkistointi
★ Viesti kulkee mukana
Digitaalisessa maailmassa uutiskirjeiden voidaan ajatella olevan lähinnä koteihin osoitteellisena suoramainontana toimitettua mainontaa.
Uutiskirjeiden sähköpostikantojen koot sekä profiilit vaihtelevat paljon medioittain ja yksi uutiskirjeiden vahvuuksista onkin juuri tietystä aihealueesta tai verkkomediasta kiinnostuneiden tavoittaminen.
Mieti, Miten saat kuluttajan huomion?
- Lähestyminen henkilökohtaisella otteella
- Pitkäjänteinen tekeminen
- Testaa
Uutiskirjeiden lukijat odottavat relevanttia sisältöä
Uutiskirjeiden tilaajat myös odottavat relevanttia sisältöä, kuluttaja osoittaa kiinnostuksen ja haluaa tietoa aihealueesta. Sisällön on oltava kiinnostavaa, työkalujen toimivia ja graafisen ulkoasun houkutteleva.
- Muista, että usein uutiskirjettä luetaan useampaankin kertaan ja sen pariin palataan, kun muistetaan, että juuri siinä yhdessä uutiskirjeessä oli se kiinnostava tarjous.
- Valitse iskevä otsikko (Sen ainoa tehtävänän on saada kuluttajan huomio)
- Myös emojia voi käyttää tehokeinona otsikoissa 😉
- Aitous, valitse myös aina, jos vain mahdollista, mieluummin aitoja kuvia kuin kuvapankkikuvia.
- Tarjoa jotain uniikkia, tarjous, opas tai vinkkejä.
- Tiivis sisältö uutiskirjeeseen kannattaa valita 3-5 artikkelia tai aihetta, sillä harva selaa tätä pidemmälle.
- Selkeys, muistathan aina merkitä kaupalliset sisällöt selkeästi, ettei vastaanottaja koe tulleensa huijatuksi.
Podcast mainosyhteistyön merkintä
Suullinen ilmaus “Mainos, yritys XX” tai “Kaupallinen yhteistyö yrityksen X kanssa” heti podcastin alkuun.
- Vastaava merkintä tulee lisätä podcastin mahdolliseen esittelytekstiin tai infolaatikkoon.
- Mikäli podcastin sisällä on oma, erillinen kaupallinen osio lisäksi suositellaan, että kyseinen osio erotetaan muusta sisällöstä esim. joka kerta käytettävällä samalla äänitunnisteella.
- Katkomainonnan on erotuttava selkeästi podcastin “toimituksellisesta” sisällöstä esimerkiksi joka kerta käytettävällä samalla äänitunnisteella tai muulla selkeästi erottuvalla tavalla.
Lähde: IAB Vaikuttajamarkkinoinnin opas
- “Mainos, yritys XX” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen XX kanssa” -merkintä heti julkaisun alkuun.
- Lisäksi suositellaan käytettäväksi Facebookin omaa brändisisältötyökalua, jos se on käytössä.

Facebook arvonnat
Seuraavat asiat on kerrottava arvonnan yhteydessä sekä Facebookissa että Instagramissa.- Arvonnan järjestäjä
- Arvonnassa on yksiselitteisesti ilmaistava, kuka on arvonnan järjestäjä. Varsinkin kaupallisen yhteistyön merkeissä voi välillä jäädä epäselväksi, onko arvonnan järjestäjä jokin vaikuttajapersoona vai esimerkiksi elintarvikeyritys. Tämän selkeä viestiminen on tärkeää, jotta tiedetään, kuka kantaa arvonnasta kaiken vastuun, ja kuka on verovelvollinen arvonnan palkinnoista (veroista tarkemmin tekstin lopussa).
- Arvonnan ajankohta ja osallistumisaika
- Arvonnan järjestäjän on kerrottava arvonnan julkistamisen yhteydessä, milloin arvontaan voi osallistua. Selkeyttä voi lisätä ilmoittamalla erillisen arvontapäivän.
- Miten voittajalle ilmoitetaan
- Osallistujille on kerrottava, miten arvonnan voittaja saa tietää voitostaan. Otetaanko häneen yhteyttä esimerkiksi yksityisviestillä, vai julkaistaanko hänen nimensä uudessa päivityksessä tai kommentissa?
- Pakollinen lause ”Arvonta ei ole Facebookin tai Instagramin sponsoroima, suosittelema, hallinnoima, eikä millään tavalla liity Facebookiin tai Instagramiin. Osallistujat vapauttavat Facebookin tai Instagramin kaikesta vastuusta kilpailuun liittyen.”
- Esimerkki arvontasäännöistä VAU.fi on hyvä mainita myös seuraavat:
- Pyytää tykkäämään ja/tai kommentoimaan julkaisua
- Algoritmien vuoksi kannattaa pyytää sekä tykkäämään että kommentoimaan
- Pyytää tykkäämään sivusta. ->Kannattaa pyytää, jotta saatte lisää seuraajia.
- Pyytää kommenteissa keksimään esimerkiksi uudelle tuotteelle nimen arvontaan osallistuakseen tai pyytää äänestämään eri vaihtoehdoista tykkäämällä tai reagoimalla julkaisuun.
- Pyytää lähettämään yksityisviestin sivustolle
- Pyytää jakamaan julkaisua (vrt. ”Tykkää ja jaa!”).
- Pyytää jakamaan julkaisua kaverin aikajanalle.
- Pyytää vaihtamaan profiilin taustakuvaa.
- Pyytää merkitsemään ihmisiä julkaisuihin (vrt. “Tägää kaveri ja voita!”) . → huom. Kannattaa kuitenkin algoritmien vuoksi esittää kysymyksiä (esim. “Kenen kanssa haluaisit maailmanympärimatkalle? Osallistu arvontaan kommentoimalla!”)
- Mitä jos arvonnan voittajaan ei saadakaan yhteyttä?
- Mitä jos arvonnan kommentteihin tulee törkyä?
- Mitä jos sääntöjä halutaan muuttaa?
- Mitä jos arvonnan voittaja ei voi vastaanottaa palkintoa?
Katso myös:
lmsomeco.fi/blogi/facebook-arvonta-viisi-vinkkia/
lmsomeco.fi/blogi/facebookin-uutisvirran-algoritmi-uudistus/
louhosdigital.fi/blogi/facebook-arvonnan-ja-instagram-arvonnan-saannot
facebook.com/business/help/952192354843755?id=1205376682832142
kubla.fi/blogi/facebook-pikseli/
blogietiikka.fi/opas-kaupallisten-yhteistyosisaltojen-merkitsemiseen/
Instagram mainosyhteistyön merkintä
- “Mainos, yritys XX” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen XX kanssa” -merkintä heti kuvatekstin alkuun.
- Englanninkieliset termit (ad, collab tms.) eivät ole riittävän selkeitä, kun markkinoidaan kotimaisille kuluttajille. Käytetystä kielestä riippumatta julkaisun kaupallinen luonne tulee käydä selvästi ilmi suomalaiselle kohdeyleisölle.
- Kaupallinen yhteistyösisältö pitää merkitä myös Instagramin omalla brändisisältötyökalulla,
jos se on vaikuttajan käytettävissä. Pelkkä brändisisältötyökalun käyttö ei riitä. - Jos sisällössä esiintyy yritykseltä pyytämättä saatu tuote, katso merkintä kohdasta: Saadut tuotteet ja palvelut ja ennakkomarkkinointi.
Instagram Stories (ja Snapchat) mainosyhteistyön merkintä
“Mainos, yritys XX” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen XX kanssa” -merkintä heti sisällön alkuun kirjallisesti. Kirjallinen merkintä tulee aina lisätä, sillä sisältöä voi seurata myös ilman ääntä.
- Kerro myös suullisesti kaupallisesta yhteistyöstä ja mainostavasta yrityksestä videon alussa. Voit myös ilmoittaa viimeisessä yhteistyösisällössä, että kaupallinen yhteistyö päättyy.
- Merkintä tulee lisätä myös ensimmäistä julkaisua seuraaviin sisältöihin. Ei siis riitä, että vain ensimmäisessä Instagram Stories tai Snapchat- julkaisuissa kerrotaan, että tämä ja seuraavat julkaisut ovat yhteistyösisältöä.
- Kiinnitä huomiota merkinnän selkeyteen: Erottuuko merkintä taustasta? Onko fontti, sen koko ja väri erottuvat?
Huomioi Instagram Storiesissa erityisesti ylä- ja alareunan kuvake, käyttäjänimi ja kommenttikenttä, jotka peittävät alleen muun
sisällön. - Kaupallinen yhteistyösisältö pitää merkitä myös Instagramin omalla brändisisältötyökalulla, jos se on vaikuttajan käytettävissä. Pelkkä brändisisältötyökalun käyttö ei riitä.
Lähde: IAB Vaikuttajamarkkinoinnin opas
Instagram arvonnat
Seuraavat asiat on kerrottava arvonnan yhteydessä sekä Facebookissa että Instagramissa.
- Arvonnan järjestäjä
- Arvonnassa on yksiselitteisesti ilmaistava, kuka on arvonnan järjestäjä. Varsinkin kaupallisen yhteistyön merkeissä voi välillä jäädä epäselväksi, onko arvonnan järjestäjä jokin vaikuttajapersoona vai esimerkiksi elintarvikeyritys. Tämän selkeä viestiminen on tärkeää, jotta tiedetään, kuka kantaa arvonnasta kaiken vastuun, ja kuka on verovelvollinen arvonnan palkinnoista (veroista tarkemmin tekstin lopussa).
- Arvonnan ajankohta ja osallistumisaika
- Arvonnan järjestäjän on kerrottava arvonnan julkistamisen yhteydessä, milloin arvontaan voi osallistua. Selkeyttä voi lisätä ilmoittamalla erillisen arvontapäivän.
- Miten voittajalle ilmoitetaan
- Osallistujille on kerrottava, miten arvonnan voittaja saa tietää voitostaan. Otetaanko häneen yhteyttä esimerkiksi yksityisviestillä, vai julkaistaanko hänen nimensä uudessa päivityksessä tai kommentissa?
- Pakollinen lause ”Arvonta ei ole Facebookin tai Instagramin sponsoroima, suosittelema, hallinnoima, eikä millään tavalla liity Facebookiin tai Instagramiin. Osallistujat vapauttavat Facebookin tai Instagramin kaikesta vastuusta kilpailuun liittyen.”
- Esimerkki arvontasäännöistä VAU.fi on hyvä mainita myös seuraavat;
*Arvonnan Järjestäjä ja Toteuttaja voivat hylätä ja poistaa minkä tahansa osallistujan omalla päätöksellään. Toteuttaja pidättää oikeuden hylätä virheelliset tai näiden sääntöjen vastaiset osallistumiset kokonaisuudessaan ilman korvausvelvollisuutta osallistujalle. Toteuttajalla on oikeus hylätä sellaiset osallistujat, joiden on syytä epäillä käyttäneen osallistumisessa epärehellisiä keinoja.
*Arvonnan palkintoja ei voi muuttaa rahaksi
Huom! Arvontasäännöt voidaan laittaa myös verkkosivustolle, jolle päivityksestä ohjataan linkillä.
Lisää täällä;
https://www.facebook.com/help/instagram/179379842258600
Vaikuttajamarkkinnoinnin mittareita ovat:
- Katselukertojen määrä (orgaaninen + mahdollisesti ostettu)
- Sisällön parissa vietetty aika
- Siirtymä vaikuttajan sisällöstä
mainostajan sisältöön - Oman brändin sosiaalisen median
seuraajamäärän kasvu - Yksilöityjen tuotteiden menekin kasvu
(vertaa Affiliate-markkinointi) - Sitoutuminen ja interaktio sisältöön
(esimerkiksi kommentit, jaot ja tykkäykset)
Lähde: IAB Vaikuttajamarkkinoinin opas
Mitä asiakas yleensä toivoo median raportilta sisältöyhteistyössä?
- Kaikista tehdyistä toimenpiteistä kuvat
- oli sitten kyse artikkelista, somenostosta tai mistä vaan.
- Huomioithan, että IG Storyt näkyvät (myös reach) vain tietyn ajan.
- Kaikista tehdyistä toimenpiteistä tiedot eriteltynä
- Somesta riittää esim. kuva (reach, sitoutuneisuus)
- Artikkeleista esim. Google Analytics -raportti
- Klikit, lukukerrat, sitoutuneisuus, reach tms.
- Yhteenveto median omilla kommenteilla kampanjasta.
Kaikkia kehitysideoita & mahdollisia muita vinkkejä jatko tekemisestä arvostetaan aina kovasti.
Katso myös nämä vinkit aiheeseen liittyen!
UTM-parametri on digimarkkinoijan ja verkkoanalyytikon työkalu, jonka avulla kampanjan tiedot saadaan seurattavaksi Google Analyticsin kautta. UTM-parametrejä voidaan lisätä mihin tahansa linkkiin, joka vie sivustollesi.
UTM-tägitetty linkki voi näyttää esimerkiksi tälle:
https://nostemedia.fi/utm_source=rtb&utm_medium=banner&utm_campaign=reta&utm_term=vau.fi&utm_content=Noste_se_toimii_reta_300x600_blue
Miten UTM url muodostetaan ja linkki Google URL builderiin
Website URL – Tämä on se varsinainen osoite, johon linkkisi vie.
Campaign Source – Kampanjan lähde, eli esimerkiksi kanava, kuten facebook, linkedin, newsletter, instagram.
Campaign Medium – Kampanjan tulotapa. Tämän tarkoituksena on kertoa lisätietoa käyttäjän sivustolle saapumistavasta, esimerkiksi onko kyseessä maksettua mainontaa, sähköposti vai maksutonta liikennettä (esim. jos source on Facebook, kertoo medium oliko se mainontaa eli paid social vai maksuton julkaisu eli social). Käytä esimerkiksi paid social, social, email. Googlen hakusanamainonta käyttää mediumina cpc.
Campaign Name – Kampanjan nimi, esim. ”Jälleenmyyjien uutiskirje / 2019-04” tai ”FB Kevätkampanja”.
Campaing Term – (vapaahetoinen) Avainsana. Esim. aihe
Campaign Content – (vapaahetoinen) Kampanjan sisältö. Esim. lisätieto mainosmateriaalista, uutiskirjeen listasta tai sisällöstä.
Välilyönti korvautuu linkeissä %20 -merkeillä, mutta toimii silti oikein. (Esim. paid social näkyy linkissä paid%20social)
Lisätietoja esim. https://talentree.fi/digimarkkinointi/utm-parametrien-kaytto/
Googlen UTM- työkalu: https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/
Kiinnostuitko?
Olemme täällä sinua varten. Jos Nostemedian digitaalisen markkinoinnin palvelut kiinnostavat sinua, tartu puhelimeen tai jätä yhteystietosi meille. Tehdään yhdessä vaikuttavaa ja tehokasta markkinointia!
Mainostajat: Harri 040 353 3090
Yhteistyö, julkaisijat: Heidi 040 359 2328
Yhteystiedot
Y-tunnus: 2655637-3
Ruoholahdenkatu 14
00180 Helsinki
+358 40 3592 328

Vilja Juvonen
Account Manager
vilja@nostemedia.fi
Linda-Maria Anttila
Partnership Manager
linda@nostemedia.fi
050 523 2557
Harri Virtanen
CCO, Partner
harri@nostemedia.fi
040 353 3090
Mikael Teperi
COO, partner
mikael@nostemedia.fi
040 356 1332